Partnerzy serwisu:
Intermodal i logistyka

Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty

Dalej Wstecz
Data publikacji:
17-06-2024
Ostatnia modyfikacja:
17-06-2024
INTERMODAL I LOGISTYKA
Termin składania ofert na Port Zewnętrzny w Gdyni przesunięty
wiz. Zarząd Morskiego Portu Gdynia
Zarząd Morskiego Portu Gdynia kolejny raz przesunął termin składania ofert na realizację w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego Portu Zewnętrznego w Gdyni. Jak wskazuje spółka, powodem podjętej decyzji jest konieczność podjęcia dodatkowych konsultacji z zaproszonymi do składania ofert podmiotami, niezbędnych do należytego przygotowania ofert. 

Budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni to jeden z największych projektów rozwojowych w obszarze infrastruktury portowej w Polsce. Zakłada on budowę nowej części gdyńskiego portu morskiego na sztucznie zalądowionej powierzchni, będącej wydłużeniem Nabrzeża Śląskiego w głąb Zatoki Gdańskiej. Jej zasadniczym elementem byłby kolejny w Polsce głębokowodny terminal kontenerowy o zakładanych zdolnościach przeładunkowych na poziomie 2,5 mln TEU.

To wielkość porównywalna z gdańskim Baltic Hub. Oprócz terminala kontenerowego w Porcie Zewnętrznym miałyby powstać terminal instalacyjny offshore, czy też część przeznaczona do obsługi przeładunków sprzętu wojskowego. Koszt realizacji inwestycji szacuje się obecnie na 5,5 mld zł. W samym Porcie Zewnętrznym o przewidywanej powierzchni 151 hektarów powstać ma 700 miejsc pracy, a w otoczeniu branżowym kolejnych 4200.

Inwestycja ma zostać zrealizowana w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Prywatny partner ma odpowiadać zarówno za zaprojektowanie i wybudowanie, jak również eksploatację obiektu. Partner prywatny, który będzie odpowiadał za utrzymanie i eksploatację Portu Zewnętrznego, oprócz samego obiektu wykona również prace czerpalne i refulacyjne, niezbędne do budowy pirsu, torów podejściowych i obrotnicy, jak również drogową i kolejową infrastrukturę dostępową. Z kolei podmioty państwowe wybudują falochrony wraz z niezbędną infrastrukturą nawigacyjną. Kontrakt z wybranym partnerem ma zostać zawarty na okres 36 lat, przy czym ok. 5 lat przewidziano na etap prac projektowych i robót budowlanych.

Trzecie przesunięcie terminu składania ofert

Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” w lipcu ubiegłego roku, do składania ofert zaproszone zostały cztery podmioty – konsorcjum Gdynia Terminal Holding (grupa kapitałowa CMA CGM) i Meridiam Eastern Europe Investments 4, konsorcjum Hutchison Ports Poland i Port of Felixstowe, International Container Terminal Services oraz Mota-Engil Central Europe PPP Road. Niektóre spośród powyższych podmiotów są już w Gdyni obecne – do Hutchison Ports Poland należy Gdynia Container Terminal, zaś International Container Terminal Service jest właścicielem Baltic Container Terminal.

W dniu 14 czerwca, w którym miało nastąpić otwarcie ofert, Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował o kolejnym przesunięciu terminu ich składania. To trzecia taka decyzja spółki. Poprzednie przełożenie termin składania ofert miało miejsce w lutym. Decyzje miały zostać podjęte na wniosek zainteresowanych kontraktem podmiotów.

Drogowa i kolejowa infrastruktura dostępowa największym wyzwaniem?

Dużym wyzwaniem w kontekście przyszłości gdyńskiego portu morskiego jest zapewnienie kolejowych i drogowych korytarzy dostępowych o adekwatnej względem potrzeb przepustowości. W poprzedniej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej nie udało się zrealizować modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 201 pomiędzy węzłem bydgoskim a Gdynią. Istnieje również poważne ryzyko, że nie uda się to również w najbliższych latach.

Nieznana jest także perspektywa czasowa realizacji Drogi Czerwonej w Gdyni, która ma połączyć Port Zewnętrzny i Publiczny Terminal Promowy z drogą ekspresową S6, odciążając Estakadę Kwiatkowskiego, która jest nie tylko przeciążona, ale również nie zapewnia odpowiednich dla ruchu ciężkiego parametrów.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Łomży dofinansowana z FEnIKS

Drogi i autostrady

Obwodnica Łomży dofinansowana z FEnIKS

ep. 19 czerwca 2024

Torpol z nowym zarządem

Biznes i przemysł

Torpol z nowym zarządem

Mikołaj Kobryński 18 czerwca 2024

Kotlarek: Nie twórzmy kadłubków prawnych zamiast certyfikacji

Polityka i prawo

Zobacz również:

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Intermodal i logistyka

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Mikołaj Kobryński 31 maja 2024

Są oferty w przetargu na falochrony dla Portu Zewnętrznego w Gdyni

Intermodal i logistyka

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Łomży dofinansowana z FEnIKS

Drogi i autostrady

Obwodnica Łomży dofinansowana z FEnIKS

ep. 19 czerwca 2024

Torpol z nowym zarządem

Biznes i przemysł

Torpol z nowym zarządem

Mikołaj Kobryński 18 czerwca 2024

Kotlarek: Nie twórzmy kadłubków prawnych zamiast certyfikacji

Polityka i prawo

Zobacz również:

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Intermodal i logistyka

Przetarg na falochrony osłonowe dla Portu Zewnętrznego w Gdyni rozstrzygnięty

Mikołaj Kobryński 31 maja 2024

Są oferty w przetargu na falochrony dla Portu Zewnętrznego w Gdyni

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5